К основному контенту

Конспекти уроків



Тема: Іменник як частина мови
Мета: навчальна – поглиблення знань учнів про іменник як частину мови; формування вміннь знаходити іменники серед інших частин мови та в тексті;
розвивальна – розвивати пам’ять, увагу, логічне і творче мислення, колективну свідомість; збагачувати словниковий запас учнів;
виховна – виховувати повагу до плодів своєї праці, відповідальне ставлення до здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник (Захарійчук М. Д. Українська мова: підруч. для 3 кл. загальноосвітн. навч. закл. / М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун. – К.: Грамота, 2013. – 176с.: іл.), роздавальний матеріал, медіапрезентація, ноутбук, проектор.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка присутності.

ІІ. Евокація.
1.     Перевірка домашнього завдання.
2.     Репродуктивна бесіда. (Слайд 1)
-         Чи знайомі ви з іменником?
-         Що саме ви знаєте про цю частину мови?
-         Наведіть приклади іменників-антонімів і синонімів до слів, написаних на дошці (усно):
Дібрати антоніми:                                              Дібрати синоніми:
деньніч                                                                роботапраця, труд
раноквечір                                                          ліспраліс, бір, діброва
здоров’яхвороба                                                 їжапожива, страва
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1.     Слово вчителя. (Слайд 2)
Сьогодні на уроці ми розширимо наші знання про іменник, навчимося знаходити іменники в тексті. Запишіть тему нашого уроку: «Іменник як частина мови».

І\/. Основний зміст уроку
1.     Робота в парах (виконання диференційованих завдань) (Слайд 3)
Високий рівень. Робота з підручником. За поданим у підручнику правилом накресліть схему «Іменник як частина мови».
Достатній рівень. Робота з роздавальним матеріалом (розподільний диктант) (Див. додатки). На отриманих листочках записані 10 слів. Поділіть аркуш зошита на дві колонки. У першу запишіть іменники, в другу – інші частини мови. Усно зробіть висновок: які слова називаються іменниками.
Середній рівень. Робота з підручником. Записати в зошит з підручника правило «Іменник як частина мови». Спробуйте його відтворити один одному по черзі.
2.     Перевірка виконаної роботи.
3.     Робота з підручником.
-         вправа 277 (усно)
-         вправа 248 (письмово)
4. Фізкультхвилинка
5. Словниковий диктант (вибірковий) (Слайд 4)
-         Виписати іменники.
Красивий, працювати, яблуко, морква, яблучний, співати, соковитий, спорт, вітаміни, товаришувати, здоров’я.
Виписані слова: яблуко, морква, спорт, вітаміни.
6. Евристична бесіда: (Слайд 4)
-         Що означають виписані слова?
-         Чи любите ви яблука? Як часто їсте моркву? Які ви ще фрукти та овочі споживаєте?
-         А чи знаєте ви, що морква та яблука дуже корисні? Розкажіть, яку користь ми від них отримуємо?

\/. Рефлексія
1.     Сенкан. (Слайд 5)
-         Скласти сенкан «Іменник», користуючись пам’яткою «Як складати сенкан»
ПАМ’ЯТКА
«Як складати сенкан»
1. Перший рядок має містити слово-іменник, яке позначає тему.
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів-прикметників.
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів-дієслів.
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми.
5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, у ньому робиться висновок.

\/І. Підсумки уроку. Оголошення результатів навчальної діяльності.

\/ІІ. Повідомлення домашнього завдання.
1.     Вивчити правило «Іменник» на с. 101.
2.     Середній рівень. Пригадайте і запишіть 10 назв відомих вам фруктів та овочів, які багаті на вітаміни.
3.     Достатній рівень. Із тлумачного словничка молодшого школяра випишіть 5 будь-яких іменників разом із їх лексичним значенням.
4.     Високий рівень. Напишіть міні-твір на тему: «Яку користь приносить здоров’ю спорт»



Тема: Прикметник як частина мови. Значення прикметників у мовленні
Мета: ознайомити учнів із частиною мови – прикметником;                         формувати вміння розрізняти їх у мовленні; розширювати та збагачувати  словник учнів; розвивати кмітливість, увагу аналітичне та образне мислення; виховувати мовленнєву культуру учнів, любов до рідного краю,мови.
Обладнання: мапа подорожі, предметні малюнки, опорні схеми та завдання, висловлювання про рідну мову, ребуси та логічні вправи.
                                                          
Хід уроку
I. Організація класу
Учитель: Давайте поглянемо, дітки, в очі один одному та посміхнемося.   
                         Сьогодні наш девіз такий:
                         Не просто слухати, а чути,
                         Не просто дивитися, а бачити,
                         Не просто мандрувати, а міркувати
                         Охайно, чистенько, красиво писати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
       Сьогодні у нашому класі незвичайний урок. Я запрошую вас вирушити у цікаве далеке плавання казковим кораблем до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться ребуси, загадки, вірші. Ми побачимо на своєму шляху багато островів. А кінцевою метою плавання стане острів Досягнень. Отож, щасливої дороги!
ІІІ. Застосування набутих знань. Мотивація навчальної діяльності.
- Увага! Наш корабель піднімає вітрила! І вирушає в путь.
Ой, що це? Каліграфічний центр острова Каліграфії пропонує нам отримати пропуск на подальше плавання. Для цього ми повинні дуже красиво та охайно писати.
          Напишіть дату, класна робота.
          Будемо писати зднання букв:   ка дрів ман
-         Яке слово зашифроване у цих буквосполученнях? (Мандрівка)
-         Зробіть звуко-буквений аналіз слова мандрівка (біля дошки) 
-         Яка це частина мови? (іменник)
         Молодці!
Пливемо далі. На нашому шляху Морфологія – повелителька в країні частин мови.
        - А які частини мови ви знаєте? (іменник, прикметник, дієслово)
І
V. Актуалізація опорних знань. Вивчення нового матеріалу
         Сьогодні саме Прикметника ми будемо детальніше вивчати. Прикметники характеризують предмет, описують його, але не називають. Ось який вірш був надрукований на острові Морфологія. Послухайте його!
         Прикметник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – давати ознаку предмета кожні речі
Прикметник – це частина мови
Без неї нам не обійтись.
То вслухайтесь у слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Тож запишіть тему нашого уроку: (Прикметник)
- Пригадайте на які питання відповідають прикметники?
                           (який?, яка?, яке?, які?)
       - Що називають прикметники? (ознаку предмета)
Подивіться на малюнки, що прислали нам жителі острова.
- Назвіть предмети, зображені на малюнках. (білочка, їжачок, лимон, малина, дерево, кущ)
           - Яка це частина мови? (іменник)
           За вказаними ознаками складіть речення.
Малюнки: білочка, їжачок (за кольором)
          лимон, малина (за смаком)
          дерево, кущ (за розміром)
Запишемо ці речення у зошити та хвилястою лінією підкреслимо прикметники. Все гаразд!
Наш корабель вирушає далі.
-         Як ви думаєте, чому від разу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови? (Бо іменник завжди  повязаний  з прикметником)
-         Дійсно, вони дуже часто зустрічаються і встановлюють між собою дружні звязки.
-         Щоб іменник гарним, яскравим зробити, треба з прикметником його подружити. Це ми зараз і зробимо.
На нашому шляху острів Цікавинок.
-         Нам потрібно розгадати ребус: (на дошці)
-         Що ви прочитали? (мова)
-         Про нашу рідну мову складено багато віршів.
-         Прочитайте вірш Ігоря Січовика.
-         Скажіть,про що розповідається у вірші?
Красивий, щедрий рідний край
і мова наша солов`їна.
Люби, шануй, оберігай
усе, що зветься Україна
(розповідається про рідний край, мову)
Любіть,оберігайте нашу славну Україну і вчіться правильно говорити, писати українською мовою.
Випишіть з вірша словосполучення «іменника і прикметника» поставте запитання.
-         Будьте уважні, адже на нашому шляху острів Книжковий! А це значить, що зараз прийшов час попрацювати з підручником.
-         Відкрийте підручник на с.123
-         Попрацюємо над правилом.
-         Самостійно прочитайте
-         Що виражає прикметник?
-         З якою частиною мови зв’язаний?  (таблиця на дошці)
-         Прочитайте текст вправи 295, розкриваючи дужки
-         Про що розповідається у тексті? (про яблуньку-кисличкю)
-         Хто допоміг яблуньці мати солодкі яблучка? (Старенький дідусь)
-         Спишіть другий абзац. Підкресліть прикметники та іменники, з якими вони зв`язані.
Фізкультхвилинка.
Ми руками помахаєм,
Вітерця всі попрохаєм
Хай подує вліво, вправо.
Щоб спочити учням вміло
Парус хоч у нас маленький,
Але високий, не низенький.
Набрались сил- і знову всі вперед,
Нам хвилі допоможуть без торпед.
- Попутний вітер жене наш кораблик все далі і далі. Та ось попереду острів Порівнянь.
-  Зднайте вислів з відповідним малюнком 
Сильний, як…
Полохливий, як…
Гарна, як…
Хитрий, як …
Злий, як …
(малюнки: лис, ведмідь, заєць, квітка, вовк).
УВАГА!!! На горизонті острів Загадковий.
Робота в групах
- Попрацюйте в групах
Прочитайте загадки, відгадайте.
Підкресліть слова, які допомогли нам відгадати загадку.
- Які слова допомогли відгадати загадку?
- На які питання відповідають?
- Яка це частина мови?
1. Блискучий, білий і м’який  
Холодний, чистенький, пухкий. (Сніг)
2. Свіжий, солоний, смачний і хрусткий
довгий, зелений, пахучий такий. (Огірок)
3. Пазуристий і гривастий
Лютий, хижий, западистий. (Лев)
4. Жовтеньке та дуже м’якеньке
беззахисне, миле й маленьке. (Курча)
5. Соковита, червоненька, солоденька ще й смачненька. (Ягода)
-Чи допомогли вам перелічені слова – ознаки у цьому завданні? (Звичайно)
Робота в парах.
Ми прибули на острів Досягнень.
Попрацюємо в парах.
У вас на партах лежать слова. Складіть з них речення і ми познайомимося з мудрим висловом.
Хто склав?
Давайте хором зачитаємо ці хороші слова
(Найбільший скарб учня – міцні знання.)
У цьому вислові є прикметники? (найкращий і міцні)
-         Запишіть це речення. (коментовано)
-         Ось ми підливаємо до острова Віршованого. Завдання від його жителів таке: прослухайте вірш, та оплесками відшукайте прикметники у тексті.
Про найкращих
Найкращі пташенята
В сонливої сови.
Найкращі травенчата
В шумливої трави.
У вітра – найспритніші
Веселі вихорці.
У сонця найясніші
Гарячі промінці.
У річки голубої -
Струмочки гомінкі
В дороги степової.
Стежиночки в’юнкі
Лиш райдуга у небі
Не вихваля синів -
Такі вони у неї
Що  не потрібно слів.
Аж 7 найяскравіших,
Аж 7 найвеселіших,
Аж 7 найкрасивіших,
На світі кольорів. (Т.Коломієць)
-                 Як ви вже побачили, саме прикметники розфарбовують наше мовлення у чудові кольори і роблять його ще й емоційним.
VI. Підсумок уроку
- Ось і закінчилась наша кругосвітня мандрівка. Ми дуже хороше попрацювали і можемо пишатися нашими здобутками.
Бо учні нашого класу активні, творчі, розумні, енергійні, самостійні, артистичні, веселі, талановиті.
Ці всі слова які характеризують вас теж належать до прикметників.  
Домашнє завдання: с.124, впр.296 (1 група)
 Скласти загадку, підкреслити прикметники,поставити запитання (2 група)
-          Висновок:усі ознаки називає
                   прикметник як частина мови.
                   І жодної не обминають
                   слова ці,справді пречудові.                                  
 






























Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

 Початкова освіта  — це перший етап  загальної   освіти   дітей . Отримуючи початкову освіту, діти набувають перші  знання  про  навколишній світ ,  навички   спілкування  та вирішення прикладних  завдань . На цьому етапі формується і починає розвиватися  особистість  дитини, що підкреслює важливість початкової освіти